FAQ

Een bestelling plaatsen

Hoe kan ik bestellen?

Je selecteert het gewenste product op de webshop en plaatst dit in het winkelmandje. Wanneer je een product toevoegt aan het winkelmandje, klik je op ‘update winkelmandje’

Na het selecteren en in het winkelmandje plaatsen van alle gewenste producten, klik je op ‘mijn winkelmandje’. In dat scherm vul je alle nodige gegevens in zodat we weten waarnaartoe we de bestelling kunnen versturen en wie we kunnen bereiken als er zich problemen zouden voordoen. De betaling kan je hier doen met verschillende mogelijkheden.

Kan ik vanuit het buitenland een bestelling plaatsen?

Via de webwinkel laat je bestellingen leveren in België of Nederland.
Woon je in Luxemburg, Frankrijk of elders? Contacteer ons via mail naar denatuurbalans@telenet.be om de mogelijkheden van verzending aan te vragen.

Kan ik zelf kiezen op welk adres ik mijn artikel laat leveren?

Je kunt je persoonlijk afleveradres zelf instellen. Bij een bestelling in de webwinkel kun je ook een leveradres opgeven dat anders is dan je thuisadres. Bijvoorbeeld bij jou op kantoor of bij de buren.
Je kunt er ook voor kiezen om je bestelling te laten leveren in een afhaalpunt in jouw buurt.

Dit is interessant omdat je dan soms minder of geen verzendkosten betaalt. Ook omdat sommige pakjes niet in een brievenbus passen is het makkelijker dat je niet thuis moet zijn om te wachten op een levering.

Hoeveel verzendkosten worden mij aangerekend?

Wil je jouw bestelling thuis ontvangen? Dan betaal je in België € 5 per bestelling van minder dan 20€. Een bestellingen van meer dan 20€ wordt gratis verzonden.

Voor een levering in Nederland betaal je € 5 per bestelling van minder dan 20€. Een bestelling vanaf 20€, maar minder dan 50€ wordt gratis verzonden naar een afhaalpunt, je betaalt 5€ voor thuislevering. Leveringen boven 50€ worden altijd gratis verzonden naar een thuisadres of een afhaalpunt.

Een bestelling opvolgen

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen. Is dit normaal?

Nee. Als je geen bevestigingsmail ontving, zijn er verschillende mogelijke oorzaken:
• Er is een oud of foutief e-mailadres opgegeven.
• Er is een typefout gebeurd bij de oorspronkelijke registratie.
• Er is een technisch probleem opgetreden bij de Natuurbalans.
• Er is een technisch probleem opgetreden bij de betaling.

Contacteer ons via mail naar denatuurbalans@telenet.be of via telefoon: +32 (0)471 60 60 10.
We helpen je graag verder.

Hoe kan ik mijn bestelling opvolgen?

Na het plaatsen van je bestelling, zal er een verzendlabel worden opgemaakt door de Natuurbalans. Dit gebeurt niet automatisch. Greetje zal normaalgezien binnen de 24u na jouw aankoop het verzendlabel opmaken. Via Track&trace zal de vervoerder jou dan verder op de hoogte houden van de levering.

Check je spam om geen mail te missen!

Betalen

Hoe kan ik online betalen?

Je hebt verschillende betaalmogelijkheden als je in de webwinkel koopt:
• via betaalkaarten zoals Visa of MasterCard: de betaling gebeurt in een beveiligde betaalomgeving.
• Via Bancontact/Mister Cash en Maestro: rechtstreeks via je vertrouwde en veilige bankomgeving.
• iDEAL: voor aankopen vanuit Nederland. Je handelt je betaling meteen af met je eigen Nederlandse bank via de specifieke beveiligingsmethodes van die bank.

Hoe kan ik mijn waardebon inbrengen?

Wanneer je jouw bestelling in het winkelmandje hebt geplaats, kan je bij het overzicht hiervan jouw waardebon code invullen. Je klikt dan op ‘waardebon toepassen’ en vervolgens op ‘update winkelmandje’. De bon wordt onmiddellijk verrekend in het totaalbedrag dat te zien is.

Bij mijn betaling kom ik op een website van Stripe terecht, is dat veilig?

Zeker, Stripe is onze betaalpartner, als financiële instelling voldoen ze aan alle nodige veiligheidsnormen.
Meer informatie? Neem gerust een kijkje op hun website: https://docs.stripe.com/security

Ik krijg een foutmelding na mijn betaling. Is mijn bestelling geplaatst of niet?

Na een bestelling krijg je een bevestigingsmail.
Geen bevestiging ontvangen? Dan hoef je niet opnieuw te bestellen, bel ons gerust even op +32 (0)471 606010  of mail naar denatuurbalans@telenet.be.
We helpen je graag verder.

Facturatie

Hoe krijg ik mijn factuur aangeleverd?

Als je een bestelling plaatst in de webwinkel, ontvang je via mail automatisch een factuur op jouw naam. Heb je een bedrijf, vergeet dan niet jouw bedrijfsgegevens en geldig btw-nummers in te vullen.Je ontvangt telkens 1 factuur per verzonden pakket.

Hoe krijg ik als bedrijf een factuur voor een aankoop in de webwinkel?

Je kan bij de bestelling een factuuradres opgeven, waarbij je zowel je bedrijfsnaam als je btw-nummer invult. Voor Nederlandse ondernemers met een geldig btw-nummer, wordt de btw ‘verlegd’.

Leveren

Welke levermethodes biedt de Natuurbalans aan?

Je kan je bestelling laten leveren

  • Op jouw thuisadres
  • Op een ander adres, zoals je werk, een buur, een vriend
  • In een DPD afhaalpunt in jouw buurt. Je ontvangt een mail van de vervoerder met het adres van het ophaalpunt waar jouw pakje wordt geleverd.

Kan ik op een ander adres laten leveren dan mijn thuisadres?

Ja, je kan bij elke bestelling je leveradres aanpassen.

Kan ik kiezen op welke dag mijn bestelling wordt geleverd?

Je kan niet zelf kiezen op welke dag de levering plaatsvindt. Meestal levert DPD binnen 1 à 2 werkdagen in België, en binnen 2 à 3 werkdagen in Nederland.

Kan ik mijn levering opvolgen?

Je ontvangt mails die je bestelling bevestigen en de verzending ervan aankondigen.
In het geval van een thuislevering (of levering op een adres of afhaalpunt) kun je je pakket opvolgen via ‘track and trace’.

Ik was niet thuis op het moment van levering. Wat nu?

Als jouw bestelling in de brievenbus past, dan zal het pakje waarschijnlijk in jouw brievenbus zitten. Hoor eventueel bij de buren of daar een pakje voor jou is geleverd.

Indien het pakket te groot was voor jouw brievenbus, wordt het door de vervoerder naar een afhaalpunt in jouw buurt gebracht. Je krijgt hiervan een bericht van de vervoerder. Kijk na of er geen mail hierover in jouw SPAM is beland.

Je kan het pakje in dat afhaalpunt gaan ophalen tot de datum die de vervoerder aangeeft, meestal tot maximum 7 dagen na levering.

Het niet tijdig ophalen van de bestelling in een afhaalpunt, geldt niet als herroepingsrecht. Het niet opgehaald pakket wordt dan teruggestuurd naar de Natuurbalans. Hiervoor kunnen extra kosten worden aangerekend. Zie ook bij de algemene voorwaarden.

Hoelang wordt mijn pakket bewaard in het afhaalpunt?

Normaal gezien wordt jouw pakket maximum 7 dagen bewaard in het afhaalpunt. Lees aandachtig de informatie in de berichten van de vervoerder. Wacht niet tot de laatste dag om het op te halen!

Mijn bestelling werd beschadigd geleverd. Wat nu?

Wanneer een goed in beschadigde verpakking wordt aangeboden, zet je ‘voorbehoud’ op de afleverbon.

Bewaar de goederen en de verpakking zoals ze bij jou werden geleverd.

Maak foto’s van de verpakking en de inhoud.

  • Foto van de buitenverpakking, inclusief het label van het koeriersbedrijf: uit deze foto moet blijken dat de zending met het koeriersbedrijf vervoerd werd en dat de claim overeenkomt met de geboekte zending. Wij verzoeken u de foto te maken vanop een afstand waar het verzendlabel zichtbaar is.
  • Foto van de binnenverpakking: Op de foto moet blijken dat de gebruikte verpakking de inhoud tijdens het transport heeft beschermd. Stuur een foto van de beschadigde goederen in de verpakking zoals deze oorspronkelijk bij de ontvanger zijn aangekomen.

Verwittig de Natuurbalans onmiddellijk via telefoon (0471/606010) en mail binnen (liefst binnen 24u). Wij hebben slechts 3 dagen om een klacht in te dienen. Dit doen wij via

https://support-dpdbelgium.packlink.com/hc/nl/articles/360015551439-EasyTicket#

Hiervoor hebben wij ook de foto’s nodig die jij maakte, en het afhaalbewijs of het bewijs van aflevering. Dit alles dient via mail te worden verzonden naar denatuurbalans@telenet.be

Stuur de goederen NIET terug. Bewaar de verpakking en de goederen zoals ze zijn aangekomen, omdat het vervoerbedrijf dit steeds kan controleren. Als de goederen niet beschikbaar zijn voor deze controle, wordt de claim gesloten.

Wanneer er niet tijdig en correct bij de Natuurbalans melding is gemaakt van een beschadigde zending, kan de schadeclaim niet meer worden ingediend.

Retourvoorwaarden

Wat is de termijn om een artikel te retourneren?

Je hebt het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop jij of een door jou aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.

Welke kosten krijg ik terug?

Je krijgt het bedrag van de geretourneerde artikelen terug indien wij de artikelen onbeschadigd en ongebruikt ontvangen binnen de gestelde termijn. Je ontvangt dit bedrag zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen nadat wij het artikel in goede staat, onbeschadigd en ongebruikt, hebben ontvangen.

Je betaalt zelf de kosten van de retourzending.

Ik wil de bestelling terugsturen. Hoe doe ik dat?

Beperk retourneren door voor het aankopen goed na te denken en alle beschikbare informatie over het artikel door te nemen. Voor meer inlichtingen over een artikel kan je altijd bellen naar de Natuurbalans op +32 (0)471 606010 of een mailtje sturen naar denatuurbalans@telenet.be.

Wij vinden het zeer spijtig wanneer je een bestelling toch zou terugsturen. Dat is niet fijn voor het milieu, omdat we zo meer wagens op de weg sturen. Hoe minder we het milieu belasten, hoe beter. Elke retour kost ons ook geld en tijd, Daarom suggereren we andere oplossingen voor  verkeerd bestelde artikelen, of artikelen die toch niet bevallen. Je kan er iemand anders misschien heel blij mee maken.

Je hebt het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop jij of een door jou aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, stuur je binnen deze termijn een duidelijke verklaring per e-mail naar denatuurbalans@telenet.be, om ons op de hoogte te brengen van jouw beslissing de overeenkomst te herroepen.

Je vermeldt jouw naam, adres en telefoonnummer, de datum van bestelling van de goederen, het factuurnummer, de datum van ontvangst van de goederen en de datum van indiening van het herroepingsrecht. Er staat ook een modelformulier ter beschikking via de Algemene voorwaarden.

Wij zorgen dan voor de opvolging.