Algemene voorwaarden
Onderhavige algemene voorwaarden gelden voor alle bestellingen die door de klant (hierna ‘de klant’) worden geplaatst bij de verkoper.
Door de website van de verkoper te gebruiken en/of bestellingen te plaatsen aanvaardt de klant dat deze algemene voorwaarden van toepassing zijn op iedere bestelling die wordt geplaatst door een bezoeker van de website www.natuurbalans.be. Bij het bezoeken van de website dient de klant uitdrukkelijk te aanvaarden dat hij de onderhavige voorwaarden aanvaardt en instemt met de toepasselijkheid ervan.
Alleen natuurlijke personen van 18 jaar of ouder, niet onder voogdij staand, met een woonadres in België of Nederland kunnen een bestelling plaatsen.
Het feit dat goederen op een bepaald tijdstip op de website www.natuurbalans.be worden aangeboden, biedt geen garantie aan de klant dat deze goederen ten allen tijde verkrijgbaar zijn. De verkoper houdt zich het recht voor om producten op ieder willekeurig moment terug te trekken.
De verkoper houdt zich het recht voor om de algemene voorwaarden te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving aan de klant.
1. Identiteit van de verkoper
De naam van de onderneming is De Natuurbalans, Sparrenweg 19, 3140 Keerbergen, met btw-identificatienummer: BE0 515907663. Deze eenmanszaak Natuurbalans is handelend onder de naam van Grietje Van den Eede. Klanten kunnen ons bereiken via telefoon op het nummer +32 (0)471 60 60 10 of via het e-mailadres denatuurbalans@telenet.be.
2. Aanbod en informatie
Het aanbod van de verkoper omvat boeken en andere publicaties, en ook online diensten/opleidingen.
Afbeeldingen zijn louter illustratief en decoratief bedoeld en kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs of afwijken van het goed.
Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden gewijzigd door de verkoper, het wordt steeds met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld.
De verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet-beschikbaar zijn van een product.
De Natuurbalans doet al het mogelijke opdat de via de website ter beschikking gestelde informatie volledig, correct, nauwkeurig en bijgewerkt zou zijn. Het is echter mogelijk dat de gegeven informatie onvolledig, niet correct of niet up-to-date is. Om ieder misverstand te vermijden, of verdere details te vragen met betrekking tot de producten of het aanbod, of wanneer je onjuistheden zou opmerken, wordt de klant verzocht om contact op te nemen met de klantendienst van de verkoper via denatuurbalans@telenet.be
De verkoper is niet aansprakelijk in geval van materiële fouten, zet- of drukfouten. Kennelijke vergissingen binden de verkoper niet.
3. Het herroepingsrecht en retourvoorwaarden
De klant heeft het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons Natuurbalans via een ondubbelzinnige verklaring per e-mail naar denatuurbalans@telenet.be op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. Volgende elementen dienen vermeld te worden: uw naam, adres en telefoonnummer, de datum van bestelling van de goederen, het factuurnummer, de datum van ontvangst van de goederen, de datum van indiening van het herroepingsrecht. . U kunt hiervoor ook gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.
Het niet tijdig ophalen van de bestelling in een afhaalpunt, geldt niet als herroepingsrecht.
In het geval de goederen naar een afhaalpunt werden verzonden, ofwel door het niet aanwezig zijn van de klant bij levering of door de keuze van de klant bij de bestelling, en daar niet tijdig werden opgehaald, worden deze retour verzonden naar Natuurbalans. Het niet tijdig ophalen van de bestelling in een afhaalpunt, wordt niet automatisch beschouwd als een beroep op het herroepingsrecht.
Natuurbalans neemt de extra verzendkosten niet voor haar rekening als een pakket niet wordt afgehaald, en zal een administratieve kost van 10€ aanrekenen voor het opnieuw verzenden van de bestelling.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
In geval van uitoefening van het herroepingsrecht, zijn de kosten voor de retourzending ten laste van de klant, en zal de Natuurbalans de goederen terugbetalen binnen 14 dagen na ontvangst van de retour. Dit geldt niet voor de verzendings- of retourkosten. Deze zullen niet worden terugbetaald.
De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van het goed die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De Natuurbalans kan na de terugbetaling van de goederen een eventuele schadevergoeding vorderen voor dergelijke waardeverminderingen.
4. Weigeren van bestellingen door de verkoper
Een onlinebestelling veronderstelt de aanvaarding door de klant van de algemene voorwaarden zoals die op dat moment van toepassing zijn. De verkoper houdt zich het recht voor om bestellingen te weigeren in de volgende gevallen:
- bij ernstig vermoeden van rechtsmisbruik of kwade trouw van de klant;
- bij vaststelling van een abnormale hoeveelheid van bestelde goederen;
- bij uitputting van de voorraad of het niet langer beschikbaar zijn van een goed;
- bij vaststelling van een ongeldig aanbod;
- bij overmacht.
5. Prijzen
De prijzen van artikelen aangeduid op de website zijn inclusief btw en exclusief verzendkosten, en slaan uitsluitend op het goed zoals het woordelijk wordt omschreven.
De prijzen kunnen steeds wijzigen. Voor een bestelling via de website/webshop geldt steeds de prijs die van toepassing is op het moment van de bestelling.
Bijkomende verplichte leverings-, reservatie-, service-, of andere administratieve kosten worden apart vermeld.
6. Levering en verzendkost
Artikelen worden op kosten van de klant verzonden naar de door de klant aangegeven adres in België of Nederland. Eventuele gratis levering of de door de klant te betalen verzendkosten worden duidelijk aangegeven vooraleer de klant de bestelling definitief plaatst.
7. Aankoop van goederen
De producten uit de catalogus kunnen worden gekocht door het gewenste product te selecteren en dit vervolgens in de winkelwagen te plaatsen. Als de klant na het selecteren van de producten verder wil gaan met het bestellen van de producten die in de winkelwagen zijn geplaatst, dient de klant in het volgende scherm de benodigde gegevens in te vullen zodat de overeenkomst tot stand kan komen. De koper dient zijn persoonlijke gegevens, een e-mailadres en zo nodig een tweede adres voor de aflevering van de goederen in te vullen en ook een telefoonnummer waarop hij eventueel kan worden bereikt wanneer er zich vragen of problemen mochten voordoen.
Bij betaling met creditcard worden de kosten van de aankoop na het tot stand komen van de overeenkomst afgeschreven.
8. Betaling
Bij niet betaling van de factuur binnen de gestelde termijn is vanaf de eerste ingebrekestelling verwijlrente verschuldigd, gelijk aan de wettelijke intrest. Bovendien is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% op het totale factuurbedrag.
Bij substantiële overschrijding van de betalingstermijn behoudt de verkoper zich het recht voor de overeenkomst eenzijdig te beëindigen onverminderd het recht op verdere schadevergoeding.
Bij niet‑betaling houdt de verkoper zich het recht voor om verdere leveringen, prestaties en diensten te schorsen zolang de nog openstaande facturen niet werden voldaan door de klant.
9. De wijze van betaling – aanvaarde betaalmiddelen
De goederen, en eventuele verzendkosten, zullen bij bestelling op de webshop onmiddellijk worden betaald, en dit door middel van een automatische betaalknop.
De aanvaarde betaalmiddelen zijn duidelijk op de website-webshop vermeld.
10. De wijze en termijn van levering
De wijze van levering wordt in de productinformatie bij het goed vermeld.
De verkoper doet alle redelijke inspanningen om de goederen te leveren binnen de termijn vermeld in de overeenkomst. De klant erkent dat de vooropgestelde termijn een indicatief karakter heeft. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst kan een vertraging in de levering geen aanleiding geven tot beëindiging van de overeenkomst of aanleiding geven tot enige schadevergoeding.
Indien de verkoper een vertraging in de levering van de goederen verwacht, wordt de klant hier onverwijld van in kennis gesteld. De verkoper zal vervolgens in samenspraak met de klant tot een overeenkomst komen met betrekking tot de gepaste maatregelen. De voorziene uitvoerings- of leveringstermijn wordt opgeschort of verlengd ingevolge vorst, slecht weer en bevoorradingsproblemen.
De door de verkoper opgegeven leveringsdata zijn niet bindend en louter indicatief. De leverings- en of uitvoeringstermijnen worden dus enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij aldus uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen. Vertraging in de uitvoering kan nooit aanleiding geven tot boete, schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
De verkoper kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor een laattijdige levering van één van zijn leveranciers.
Bestellingen worden op de voorziene datum geleverd op het opgegeven adres tot aan de voordeur – gelijkvloers.
Het risico op verlies of beschadiging gaat over op het moment van afgifte van de goederen aan de klant.
Elke gebeurtenis die zich buiten de wil van een der partijen voordoet, die onvoorzienbaar is en niet veroorzaakt door nalatigheid of opzettelijke fout of inbreuk op de wetgeving, heeft tot gevolg dat de contractuele verplichtingen van de betrokken partij uitdooft.
Eventuele bepalingen met betrekking tot verzekering:
Wanneer een goed in beschadigde verpakking wordt geleverd bij de klant, zal de klant dit onmiddellijk via mail melden aan de Natuurbalans. De klant mag de goederen niet terugsturen omdat de schade kan verhaald worden op de vervoerder en omdat de vervoerder hiervan eerst in gebreke moet worden gesteld. De procedure vereist dat de klant dan ook foto’s neemt van de beschadigde verpakking en inhoud en binnen 48 uur doorstuurt naar denatuurbalans@telenet.be .
Eventuele bepalingen voor het geval de klant de levering niet in ontvangst neemt of de levering weigert: indien de klant een levering weigert, niet in ontvangst neemt of niet afhaalt op een leveringspunt, kan dit niet beschouwd worden als gebruik maken van het herroepingsrecht. De kosten die voortkomen uit het weigeren of niet afhalen van een pakket, zullen op de klant worden verhaald.
11. Annulering
In geval van annulering van de overeenkomst is de klant eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10 % van de waarde van de bestelling, met een minimum van € 10 en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid voor de verkoper om een hogere schadevergoeding te eisen. Wordt de overeenkomst geannuleerd door de verkoper, zal deze een gelijke vergoeding verschuldigd zijn aan de klant.
12. Eigendomsvoorbehoud
Zolang de geleverde goederen niet werden betaald, blijven zij eigendom van de verkoper. De overdracht van eigendom van de goederen die de verkoper levert, geschiedt dus slechts bij algehele en volledige betaling van deze goederen.
13. Overmacht
De overeenkomst kan door beide partijen zonder enige vergoeding worden beëindigd ingeval van onmogelijkheid tot uitvoering ervan ten gevolge van overmacht, staking, lock-out, staking, e.d.
14. Klachten
Bij vragen of klachten kan de klant contact opnemen met de klantendienst van de verkoper als volgt:
- Per e-mail via: denatuurbalans@telenet.be
- Per telefoon via: +32 (0)471 60 60 10 op weekdagen van 10u tot 17u.
De Europese Commissie voorziet een interactieve website voor online geschillenbeslechting (ODR-platform). Het ODR-platform is een centraal aanspreekpunt voor consumenten en ondernemers die geschillen die voortvloeien uit online transacties willen oplossen buiten de rechtbank. De klant vindt het ODR-platform via volgende weblink: onder deze link: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Klachten inzake de conformiteit of de zichtbare gebreken betreffende de geleverde goederen en materialen moeten gebeuren per mail, binnen de twee dagen na de levering van de materialen en in ieder geval voor ingebruikname.
Wanneer een goed in beschadigde verpakking wordt geleverd bij de klant, zal de klant dit onmiddellijk via mail melden aan de Natuurbalans. De klant mag de goederen niet terugsturen omdat de schade kan verhaald worden op de vervoerder en omdat de vervoerder hiervan eerst in gebreke moet worden gesteld. De procedure vereist dat de klant dan ook foto’s neemt van de beschadigde verpakking en inhoud en binnen 48 uur doorstuurt naar denatuurbalans@telenet.be.
Het protest tegen de factuur dient schriftelijk te gebeuren binnen de 14 dagen na de factuurdatum. Men wordt verzocht steeds de datum en het nummer van de factuur te vermelden.
Facturen dewelke niet binnen de 14 dagen na ontvangst schriftelijk en gemotiveerd geprotesteerd worden, zullen als aanvaard worden beschouwd, zowel voor wat betreft de vermeldingen der facturen, als voor de specificaties der geleverde goederen.
15. Aansprakelijkheid van de verkoper
De verkoper kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor kennelijk zware fouten, intentionele fouten en grove nalatigheden. De verkoper kan geenszins gehouden worden tot vergoeding van indirecte schade, economische schade of winstderving die het gevolg zijn van een door hem gemaakte inbreuk tegen een verplichting op basis van de overeenkomst of deze algemene voorwaarden. De aansprakelijkheid van de verkoper zal te allen tijde beperkt blijven tot de som van de goederen zoals vermeld in de overeenkomst.
16. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Belgisch recht is van toepassing op de contracten die tot stand komen tussen de klant en de verkoper.
In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken bevoegd van de woonplaats van de klant of de rechtbank van de plaats waar de overeenkomst wordt uitgevoerd.
17. Deelbaarheidsclausule
Indien één van de clausules in onderhavige voorwaarden nietig wordt verklaard in toepassing van een wet, reglementering of bindende in kracht van gewijsde getreden beslissing van een bevoegde rechtbank, zal ze voor niet geschreven worden gehouden; de overige clausules blijven echter verbindend en geldig. In geval een clausule of deel ervan nietig blijkt, zal in overleg met de klant de clausule(s) te vervangen door bekrachtiging met een bijlage.
18. Privacy
De verkoper verbindt zich ertoe klantgegevens uitsluitend te gebruiken om communicaties toe te sturen en/of om een correcte afhandeling van het contract mogelijk te maken.
De klantengegevens worden bewaard in de klantenlijst van de verkoper en behandeld als strikt vertrouwelijke informatie.
De klant heeft het recht deze gegevens op elk moment op te vragen, te verbeteren, te wijzigen of de verkoper te verzoeken deze niet meer te gebruiken.
De klant kan weigeren dat de verkoper zijn gegevens gebruikt om hem informatie te sturen. Het volstaat dat de klant dit schriftelijk aanvraagt bij de verkoper.